کد خبر: ۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
با راه اندازي واحدهای شیمی درمانی در بیمارستانهای دولتی
حتي شنيدن نامش هم لرزه بر تن آدمي مي اندازد. نام جانور موذي و كشنده اي كه در ادبيات اجتماعي به جاي عقرب با نام سرطان شناخته مي شود.
به گزارش روزنامه تجارت، بيماري بشدت ناتوان كننده و تحليل برنده كه در پايان تاخت و تازش، بدون طي كردن روند درماني و مراقبتي صحيح، مي تواند فرد را از پاي درآورد . هرچند اين نهايت هر سرطاني نيست، اما مي شود گفت بيماران اكثر مواقع زماني به فرجام كار نزديك مي شوند كه ديگر فرج بعد از شدت است و درمان سودي ندارد. در اين سير طولاني و دردناك آنچه بيش از خود بيماري آزاردهنده است هزينه هاي سنگيني است كه بيمار و خانواده درگير او براي درمان هاي سرپايي و بستري بيمار مي پردازند. چه بيماراني كه در بيمارستان هاي دولتي بستري مي شوند و چه بيماراني كه در بيمارستان هاي خصوصي تحت مداوا قرار مي گيرند تا دوره هاي راديوتراپي و تزريقات شيمي درماني شان به آخر برسد؛ متحمل هزينه هاي سنگين خريد دارو و مراقبت مي شوند. روز گذشته خبر بسيار خوبي در بين اخبار جلب توجه مي كرد. اين خبر به نقل از معاون وزیر بهداشت بود كه گفته بود برای حذف و کاهش فاجعهبارترین هزینههای سلامت که بیماری سرطان است، واحدهای شیمی درمانی در بیمارستانهای دولتی راهاندازی میشود تا توزیع و تزریق این داروها که بسیار هم گران هستند، با کمترین هزینه صورت پذیرد.
اين خبر يكي از بهترين دستاوردهاي دولت روحاني و  وزير پركار و كوشاي كابينه اش دكتر حسن قاضي زاده هاشمي است. اين خبر شايد در بين اخبار ديگري كه اين روزها نويد بخش مردم فرودست و اقشار آسيب پذير جامعه است مي تواند براي بيماران سرطاني بسيار خوشحال كننده باشد. بخش مددكاري بيمارستان ها بيش از هر بيماري به خود بيماران سرطاني مي بيند كه براي تخفيف مبالغ دارويي خود به هر نوع وسيله اي متوسل مي شوند تا بتوانند قيمت هاي درماني خود را كمي پايين بياورند و اين منظره ها را هر كسي كه سرو كارش به بيمارستاني افتاده باشد ديده است. براي مثال بیماران سرطانی
( در سرطان ريه)  مجبورند برای هر دوره شیمی درمانی 500 تا 600 هزار تومان هزینه پرداخت کنند به طوری که در بسیاری از مواقع فشار سنگین هزینه آنها را از ادامه روند درمان منع می کند. در سرطان مغز و چشم و بافت هاي عصبي اين مبالغ به بيش از يك ميليون مي رسد در هر نوبت تزريق.محمد آقاجانی در تشریح جزئیات بستههای طرح تحول سلامت علیالخصوص در زمینه بیماران خاص به راهاندازی واحدهای شیمی درمانی در بیمارستانهای دولتی گفته است اجزای بسته بیماران خاص در قالب طرح تحول سلامت در حال اجرا است .وي بيان كرده است : یک پوشش جامع حمایتی برای بیماران خاص انجام می گیرد تا بر اساس آن هزینههای بستری، جراحی و هزینههای دارویی در خارج از بیمارستان تحتپوشش قرار گیرند. معاون وزیر بهداشت گفته است  كه در حال حاضر یکی از روشهای بسیار مناسب راهاندازی بخشهای شیمی درمانی بیماران مبتلا به سرطان در بیمارستانهای دولتی و ارائه همه داروهای شیمی درمانی در این بیمارستانهاست تا بیماران مبتلا به سرطان دیگر نیاز به مراجعه به تهیه دارو خارج از بیمارستان نداشته باشند. آقاجانی خاطرنشان کرد که بر اساس این طرح، داروی مورد نیاز بیماران سرطانی در بیمارستانها عرضه و خدمت شیمی درمانی نیز در همان مجموعه درمانی انجام می شود و هزینه آن نیز در قالب پرونده بیمارستانی با حداقل هزینه دریافت خواهد شد. وی با اشاره به گسترش واحدهای شیمی درمان و ایجاد بستر مناسب برای توزیع داروهای شیمی درمانی در بیمارستانهای دولتی عنوان کرد: عمده هزینههای درمانی مربوط به بیماران مبتلا به سرطان است؛ زیرا گرانترین داروها در حوزه بیماریهای سرطان است. بسیاری از بیماران جراحی هفته ها منتظر روز جراحی هستند که این مشکل باعث خستگی و افسردگی بیشتر بیماران می شود در صورتی که باید با مدیریت درست زمان دقیق اتاق عمل بیماران را در روز بستری مشخص کنند. داروهاي اين گروه از بيماران جزء داروهاي خاص بوده كه متاسفانه تحت تحريم ها به ميزان زيادي از ورود آنها جلوگيري شد و مقدارش در داروخانه ها كاهش يافت و در عوض قيمت آنها به طور سرسام آوري افزايش پيدا كرد. و آنچه تا قبل از دولت يازدهم رخ مي داد اين بود كه هيچ يك از بيمه ها توان پرداخت هزينه هاي بيماران سرطاني را نداشتند.
 اما در كنار اين خبر شنيديم كه معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیشترین هزینههای فاجعه بار سلامت در حوزه سرطان است، اظهار داشته است: هزينه دارو و تزریق داروهای شیمی درمانی در بیمارستانهای دولتی نيز تحتپوشش قرار مي گیرند. آقاجانی خاطرنشان کرد: درباره سایر بیماران خاص نیز وضعیت پوشش و حمایتها از آنان نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است و در نهایت با اجرای بسته کامل بیماران خاص در قالب طرح تحول سلامت تا پایان سال ۹۳ این پوششها کاملتر خواهد شد.در حوزه درمان اين روزها علاوه بر اين، خبر بسته يكسان سازي تعرفه ها و بيمه ها مي تواند خبرهاي خوشي باشد. اما خبر اين هفته حوزه سلامت به تنهايي خوشايندي اخبار كل حوزه درمان را بر دوش داشت و شايد نويد اين نوع پوشش هاي خدماتي براي ساير بيماران خاص مثل بيماران هموفيلي و ام اس هم در راه باشد و بزودي بتوان شنيد.

نام:
ایمیل:
* نظر: